Smartphone markt

Ik las een artikel in het AD over stagnatie van de smartphonemarkt voor fabrikant Samsung. Samsung merkt dat de smartphonemarkt verzadigd raakt. De verkoop van nieuwe smartphones neemt alleen toe als er nieuwe technologische ontwikkelingen zijn die afnemers interessant genoeg vinden om hun smartphone te vervangen. Het grotere scherm bracht de markt onvoldoende in beweging. Daarnaast ondervindt Samsung concurrentie van bedrijven als Huawei en Xiaomi die lagere winstmarges accepteren.

Vraag: Stagneert de smartphonemarkt aan de vraag- of aan de aanbodkant?

Waar zal ik de volgende keer over schrijven?

 

Antwoord: De stagnatie waar Samsung mee te maken heeft wordt enerzijds aan de vraagkant veroorzaakt door verzadiging en anderzijds aan de aanbodkant door het verlies van marktaandeel aan concurrenten die de smartphones goedkoper aanbieden en door onvoldoende technologische ontwikkelingen.
De auteur van het artikel houdt geen rekening met de toename in de verkoop van opgeknapte (refurbished) smartphones waarvan het marktaandeel groeit.1 Opgeknapte smartphones worden gekocht door mensen die zich geen nieuwe state-of-the-art telefoon kunnen veroorloven en door mensen die hergebruik belangrijk vinden.
Voor de productie van elektronica wordt gebruik gemaakt van elementen waar verschillende externe effecten aan kleven, van arbeidsomstandigheden bij de winning, de impact van winning op het ecosysteem tot het gebruiken van de opbrengst voor het financieren van geweld.2


  1. Bron: The Surprising Growth of Used Smartphones, Counterpoint, 7 maart 2018
  2. Bron: Where to Find Rare Earth Elements, Nova Next, 2 april 2013 en Our smartphone addiction is costing the Earth, David Nield, Techradar, 2 augustus 2015
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief: